معرفی نویسنده

آقای مهرجویی تولدتان مبارک

آقای مهرجویی تولدتان مبارک

آقای مهرجویی تولدتان مبارک!

«نکته‌ی مهم دیگری که باید این‌جا بگویم این است که اگر خوب به موضوع دقت کنی، خالصا و مخلصا، فیلم‌های ما بهترین نمونه‌ی کار کردن در شرایط فشار است. هنرمندی که در شرایط سخت نظارتی کار می‌کند و فشارهای همه‌جانبه و سرکوب و سانسور شدیدی که دورش را گرفته‌اند، ناچار است هی این در آن در بزند و خودش را کج‌وراست کند تا بتواند از این نگاه سانسوری ظالمانه فرار کند و بگذرد. شاید اگر چنین شرایطی در میان نبود، الان کارنامه‌ی سینمایی من به‌کل چیز دیگری بود. مدام پس کله‌ام این قضیه وول می‌خورد که عالی‌ترین ایده‌هایی که به سرم می‌زند و سر شوقم می‌آورد، ناگهان با تصویر و تجسم یک سانسورچی روبه‌رو می‌شود که آن‌جا نشسته و می‌خواهد کل کار را رد کند یا بخش‌هایی از آن را حذف کند. حالا من باید برای میزان فهم‌وشعور او چه بنویسم و بسازم که توان فهمش را داشته باشد؟ چه چیزی نهایتا آدم را به این مرحله می‌رساند که بگوید برو بابا، این چیزها به درد این مردم و این مدیران هنری نمی‌خورد! هر بار که هر فیلم من ذره‌ای از سطح معمول آگاهی مردم بالاتر رفته و خواسته چیزی به آن اضافه کند، شتلق خورده توی سرش و افتاده توی انبار، یا قیچی شده و تکه‌پاره نمایشش داده‌اند که خفه‌اش کنند. این نخبه‌کشی در ذات ما بوده و هست و کاری‌اش هم نمی‌شود کرد. کات! این‌جا باید یک موسیقی غم‌انگیز بیاید که دی‌دیم دام دارا دادام دام!»

این چند جمله بخشی از صحبت‌های داریوش مهرجویی با مانی حقیقی است. مانی حقیقی این گفت‌وگو را در تابستان 1385 انجام داده. هدف اصلی این گفت‌وگو هم ساخت مستندی درباره‌ی زندگی و فیلم‌‎های مهرجویی بوده. به‌دلیل پربار بودن کارنامه‌ی مهرجویی، مانی حقیقی از همان ابتدا تصمیم داشته این گفت‌وگوها را در قالب کتاب درآورد تا حق مطلب را ادا کرده باشد. این کتاب بهار امسال توسط نشر چشمه منتشر شد و به کتاب‌فروشی‌ها آمد. راستش هیچ‌وقت کتاب را به قصد خواندن دست نگرفتم و فقط هرازگاهی نگاهی به‌کتاب می‌انداختم. اواخر مهر همین امسال بود که خبری شوکه‌کننده منتشر شد؛

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در ویلایشان کشته شده بودند! خبر تلخ بود و ابعاد معمایی خبر هرلحظه بیشتر می‌شد. کتاب را دائما ورق می‌زدم؛ مثل کارآگاهی که دنبال مدرک و سرنخی لای کتاب می‌گردد. متنی که بالاتر خواندید را همان شب خوانده‌ بودم و مو به تنم سیخ کرد. وقتش بود موسیقی غم‌انگیز اجرا شود. هرکس به فردی آشنا می‌رسید بعد از احوال‌پرسی صحبت از قتل مهرجویی و محمدی‌فر می‌شد و همه تمام توانشان را به‌کار می‌گرفتند که گره‌ای از این معما حل کنند. انسان‌های معمولی که تخصصش را نداشتند و حتی کیلومترها از فاجعه دور بودند...

 

چشمه دلشدگان مشهد داریوش مهرجویی2

زادروز داریوش مهرجویی

هرکسی که می‌میرد، روز تولدش برای بازماندگان غم تازه می‌شود و مثل لباسی خیس به تن آدم می‌چسبد.17 آذرماه زادروز مهرجویی است. مهرجویی از دسته افرادی بود که برای اهالی سینما و اهالی کتاب شناخته شده بود و نقطه‌ عطفی بین سینما و کتاب. با توجه به همین موضوع سال 1396 در مراسم اختتامیه‌ی جشواره مروجان کتابخوانی «با تأسی به سلسله‌ پژوهش‌هایی که پیرامون توجه به عنصر کتاب در فیلم‌های سینمایی جهان انجام شده و بررسی فیلم‌های ایرانی» از داریوش مهرجویی به عنوان تنها کارگردان ایرانی که به طور مشخص و خاص، چند فیلم با حضور پررنگ کتاب کارگردانی کرده است تقدیر شد. مثل حامد بهداد در فیلم «نارنجی‌پوش» که تحت تاثیر کتاب فنگ‌شویی زندگی خود و اطرافیان را تغییر می‎دهد.

کتاب‌های « به خاطر یک فیلم بلند لعنتی »، « در خرابات مغان »، « آن رسید لعنتی »، « سفر به سرزمین فرشتگان »، « سفرنامه پاریس » و « برزخ ژوری » از آثار منتشر شده‌ی وی هستند.

مهرجویی در زمان حیات دستی بر ترجمه هم برده بود و کتاب‌های «یونگ، خدایان و انسان مدرن»، «جهان هولوگرافیک» و «بعد زیبایی‌شناختی» از جمله آثار ترجمه‌شده‌ی وی هستند.

در آخر بخش دیگری از کتاب «کارنامه‌ی چهل ساله مهرجویی» انتخاب کردم:


«حالا می‌فهمم که چرا جکسن پولاک یک روز بلند شد و گفت دیگر نمی‌خواهم آن کارهای قبلی را بکنم و بعد بوم نقاشی‌اش را گذاشت کف اتاق و رفت آن بالا و شتلق شتلق قطره‌های رنگ را ریخت روی بوم و بعد اوووه! چیزهای عجیب و خارق‌العاده‌ای از کار درآمد که هم خیلی معنی داشت و هم خیلی درست بود. سینما بدبختانه نمی‌تواند به این مرحله از رهایی برسد، چون اسیر روایت و تصویر و دو ساعت زمان است. ولی من آن حس رهایی را درک می‌کنم و الان دیگر دوست دارم در سینما کارهایی بکنم که خودم خوشم بیاید.»

متن : سعیده تیموری

 

 

برای خرید کتاب در مشهد و سراسر ایران، به هر عنوانی که علاقه داشته باشید و در هر رده سنی که باشید در بزرگترین کتابفروشی مشهد ، بهترین شهرکتاب و پردیس کتاب مشهد می‌توانید کتاب مناسب خود را پیدا کنید و از طریق وب سایت خرید کتاب آنلاین دلشدگان نسبت به تهیه آن اقدام کنید . مثل همیشه می‌توانید خیلی راحت و فوری از وبسایت خرید کنید برای این کار کافیست اسم کالا / کتاب را در پنجره جستجو بنویسید و بعد دکمه خرید را بزنید .

در انتهای صفحه نظر خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما مطرح نمایید و در صورت تمایل در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “آقای مهرجویی تولدتان مبارک

  1. rozhan koushki گفت:

    خیلی عالی بود🌻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *