معرفی کتاب

کتاب هرس اثر نسیم مرعشی نشرچشمه

هرس نسیم مرعشی چشمه دلشدگان مشهد1

کتاب هرس اثر نسیم مرعشی نشرچشمه

" نوال شب‌هایی که بی‌خواب می‌شد، شب‌های زیادی که بی‌خواب می‌شد، گوسفندها را نمی‌شمرد تا خوابش ببرد، مَردهای مُرده‌ی خرمشهر را می‌شمرد. از کس‌‌ و‌ کار خودش شروع می‌کرد، از پسرش و آقاش و پسر عموهایش که قبل از پسرش و آقاش طوری مُرده بودند که هیچ تکه‌ی درشتی ازشان نمانده بود، بعد می‌رسید به همسایه‌ها، بعد همبازی‌های بچگی، بعد همشهری‌ها، بعد آن‌هایی که در تلویزیون و حجله‌های سر خیابان و روی سنگ‌قبرهای جنت‌آباد دیده بود و اسم و صورت‌ها‌شان یادش نرفته بود. "

دومین رمان نسیم مرعشی

دومین رمان بانو مرعشی، هرس نام دارد.
رمانی پر از آشوب های ناتمام.
نسیم مرعشی در دومین کتاب خود، داستان مادران و پدرانی را روایت می‌کند که در تاریخ گم شده‌اند.
آنان که جنگ هنوز هم برایشان ادامه دارد و هر روز، ترکشی تازه از تن خود بیرون می آورند.
داستان روایت کننده‌ی مردیست به نام " رسول " که در کش و قوس‌های جنگ، روح همسرش مخدوش می‌گردد و در سال‌های بعد از جنگ، در پی همسرِ اکنون گم شده اش می‌گردد و نهایتاََ او را در مکانی عجیب و پر قصه (شما بخوانید غصه) پیدا میکند.
مرعشی در این کتاب، بار دیگر توانایی قلمش را به رخ مخاطب می‌کشد و توصیفات دست اول و بدیع خود را، برای او به نمایش می‌گذارد.
داستان ظرافت‌های چشم‌گیری دارد و تعلیق‌های گاه و بی‌گاهش، نفس خواننده را به شماره می‌اندازد.
جایی خواندم که مرثیه سرایی در ادبیات ایران همیشه خریدار داشته و ذکر مصیبت، خوراک مردم ایران در همه‌ی اعصار بوده است. اجازه بدهید که مخالفت خودم را از همین تریبون اعلام کنم. انتخاب آدم ها در مواجهه با مصیبت‌ها، گاه فرار از آن است و گاه ایستادن در مقابل آن. نحوه‌ی روایت این داستان، تا اندازه‌ای بلیغ و روان است که آدمی متعهد می‌شود که به پای غم تک تک جملات این کتاب بماند و روحش مچاله شود.

این مطلب را از دست ندهید  معرفی کتاب عشق و اسلحه اثر جنیفر کلمنت ترجمه میچکا سرمدی نشرچشمه
هرس نسیم مرعشی چشمه دلشدگان مشهد2

ویژگی‌های کتاب هرس

این داستان بر خلاف سایر داستان‌های دفاع مقدس، که همیشه در گوشمان خوانده‌اند و ما حفظ شدیم، رو و رخی تازه را به ما نمایش می‌دهد و با هر کشف، سیلی محکمی به صورت مخاطب می‌زند.

داستان نشات گرفته از اتفاقی چندین و چند ساله است اما بوی نو و تازه ای دارد.
انتخاب نام کتاب بسیار هوشمندانه است.

هرس ...
هرس نماد جنگیست که می‌آید و زندگی‌های بی‌شماری را هرس می‌کند.

ویژگی‌های بارز کتاب هرس :

۱- استفاده‌ی موثر از گویش و لهجه‌ی مردم جنوب است و به قدری کلمات، آهنگین نگاشته شده‌اند که صدای حرف زدن کاراکتر‌های داستان در گوشت می‌پیچد و زنگ می‌زند.
۲- تصویر سازی‌های به شدت آشنا و نزدیک به ذهن . به گونه‌ای که هرکس که به این مناطق رفته باشد و هرکس که تا به امروز پایش را آنجا نگذاشته باشد، تمام صحنه‌های روایت شده در داستان برایش تداعی می‌شود و حس قدم زدن در بیقوله ای خاک گرفته، چشمانش را می‌سوزاند.

در جایی از داستان، رسول میان طوفانی از شن گام بر می‌دارد و آنقدر بیان نویسنده قویست، که گرد و خاک‌ها را در حلق و گلویت احساس می‌کنی و به سرفه می‌افتی.

هرس را بخوانید.
بخوانید تا موهایتان مثل رسول سفید شود ، تا با تهانی جان دهید و با نوال دیوانه شوید .
گاهی چشیدن مزه ی زهر هم شیرین است ...

متن: نگار حمیدی

هرس – نسیم مرعشی – چشمه

برای خرید کتاب هرس از نشر چشمه و نیز هر کتاب مورد علاقه خود در هر رده سنی که باشید در بزرگترین کتابفروشی اینترنتی ارزان مشهد می‌توانید کتاب مناسب خود را پیدا کنید و از طریق کتابفروشی چشمه دلشدگان مشهد ، شهرکتاب‌ها و پردیس کتاب مشهد در سراسر کشور و نیز وبسایت کتاب فروشی آنلاین دلشدگان نسبت به تهیه آن اقدام کنید . مثل همیشه می‌توانید خیلی راحت و فوری از وبسایت خرید کنید برای این کار کافیست اسم کالا / کتاب را در پنجره جستجو بنویسید و بعد دکمه خرید را بزنید .

این مطلب را از دست ندهید  کتاب عمارت رصدخانه اثر ادوارد گری ترجمه احسان کرم ویسی نشرچشمه

در انتهای صفحه نظر خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما مطرح نمایید و در صورت تمایل در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “کتاب هرس اثر نسیم مرعشی نشرچشمه

  1. rozhan koushki گفت:

    بسیار لذت بردم از خوندن این یادداشت
    با خوندنش دوباره صفحات کتاب برام ورق خورد😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *