توضیحات
این کتاب به مرور و بررسی فراوان سرفصل های محوری در فلسفه ی اروپایی می پردازد. صدالبته، موضوعاتی همچون شناخت، متافیزیک، هستی شناسی، اخلاق و سیاست همگی مرتبط به یکدیگرند. با این حال، هرسرفصل در بخش به خصوصی از کتاب مورد تأکید خاص قرار گرفته است. این کار به خواننده امکان می دهد تا طبیعت سرفصل های فلسفی متمایز ولی مرتبط به هم را دریابد. سرفصل زیربنایی که ساختار این کتاب را منسجم نگاه می دارد، «سوژه» و یا همان «خود» است. بنابراین فصل یکم با نظریه ی سوژه – محور دکارت در مورد شناخت آغاز شده بحث های متعاقب آن را در آثار لاک، هیوم و کانت بررسی می کند. فصل دوم رویکردی به برداشتی اجتماعی تر و تاریخی تر از شناخت را مورد بحث قرار می دهد که متفکرانی همچون، هگل، نیچه، آدورنو وهورکهایمر ارائه کرده اند. اهمیت این برداشت در فهم ما از «خود» نیز مورد تحلیل واقع می شود. فصل سوم توصیفی از رویکردهای هستی شناسانه ی هایدگر، دلوز و گاتاری فراهم می آورد و کارهای ایشان را با مسائل مطرح شده در فصل دوم ربط می دهد. فصل چهارم به بررسی مسئله ی اخلاق در آثار هایدگر متأخر، و آثار لویناس و دریدا می پردازد. این متفکران دیدگاهی ضد – انسان محورانه دارند که از نوع رویکردشان به موضوع سوبژ کتیویته برمی آید. در فصل پنجم، برخی موضوعات اصلی نظریه ی سیاسی، آن گونه که در تفکر لیبرال کلاسیک، مارکسیسم آلتوسری، نظریه ی قدرت نیچه ای و آثار فوکو و لیوتار آمده است، مورد ملاحظه قرار می دهد. این فصل مشتمل بر بررسی اجمالی پاسخ هابرماس و آپل به آثار لیوتار آمده است، مورد ملاحظه، قرار می دهد. این فصل مشتمل به بررسی اجمالی پاسخ هابرماس و آپل به آثار لیوتار و رویکردهای فمینیستی به فلسفه است که ایریگاره و لودوف عرضه می کنند. موضوع مورد علاقه ی اصلی در این فصل، اهمیت سیاسی دیدگاه های مختلف درباره ی «خود» است. پس گفتار برخی نکات را در مورد طبیعت پژوهش فلسفی مطرح می سازد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.