کودک-و-نوجوان

بهترین روش انتخاب کتاب مناسب برای کودک و نوجوان تا 15 سال

بهترین روش انتخاب کتاب مناسب برای کودک و نوجوان تا 15 سال

بهترین روش انتخاب کتاب مناسب برای کودک و نوجوان تا 15 سال

هنگام انتخاب کتاب مناسب برای کودک و نوجوان خود، آیا به توضیحات داخل کتاب درباره‌ی رده‌ی سنّی نگاه می‌کنید یا خودتان بخشی از کتاب را می‌خوانید؟ آیا از کتاب‌فروش راهنمایی می‌گیرید؟

رده بندی سنی

به عنوان یک مادر که برای فرزندش از سه‌ماهگی کتاب می‌خواند، باید بگویم انتخاب کتاب براساس سن درج‌شده در کتاب را به هیچ عنوان مبنای انتخاب نمی‌دانم. باید توجه داشت که استاندارد گروه‌های سنّی «الف»، «ب»، «ج» و ... بیش از ۵۰ سال پیش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعیین شده‌ است. بنابراین نباید آن‌ها را معیار مناسبی برای انتخاب کتاب کودک دانست بلکه باید سن شروع کتاب‌خوانی و علاقه‌مندی کودک را مبنای انتخاب کتاب قرار داد.
در سال‌های اخیر، ناشران تخصّصی کودک مانند استانداردهای به‌روز دنیا از رده‌ی سنّی حداقلی در توضیحات کتاب استفاده می‌کنند. برای نمونه: ۷ تا ۹ سال.

بهترین روش انتخاب کتاب مناسب برای کودک و نوجوان تا 15 سال

چند نمونه از ناشرانی که به مخاطب و انتخاب او بسیار اهمیت می‌دهند و رده‌ی سنّی را دقیق درج می‌کنند هوپا، پرتقال و کتاب چ هستند.
خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تیرماه امسال این رده‌بندی را تغییر داد و از این به بعد، در دسته‌بندی جدید، گروه‌های سنّی همچون 0+ «نوزاد»، 2+ «نوگام»، 4+ «نوباوه»، 7+ «نوخوان»، +9 «نونهال»، 12+ «نونگاه»، 15+ «نوجوان» و «اولیای تربیتی، مربیان و پژوهشگران» نام‌گذاری شده است. در ساختار جدید، کمترین سنّ لازم برای مطالعه، پشت جلد کتاب‌ها درج می‌شود و سقفی برای هیچ‌یک از گروه‌های سنی تعیین نشده بلکه فقط ابتدای آن اعلام شده است.
با این تغییرات، امید داریم ناشران دیگر هم از این رده‌بندی جدید کانون استفاده کنند و به عنوان یکی از معیارهای انتخاب کتاب و بهترین روش انتخاب کتاب مناسب برای کودک و نوجوان تا 15 سال ااز آن کمک گرفت.

این مطلب را از دست ندهید  5 روش کاهش اضطراب در کودکان



برای انتخاب کتاب خوب برای کودک و نوجوان باید به نویسنده‌ی کتاب، مترجم، تصویرگر، موضوع کتاب، علاقه‌ی کودک و  پیامی که داستان منتقل می‌کند توجه کرد.

 

ژانر مورد علاقه کودک و نوجوان

بیشترین ژانر موردعلاقه‌ی کودکان حتّی در سال‌های ابتدایی کتاب‌های کمیک و طنز است. بعد از اینکه به گروه نوخوان می‌رسند، به کتاب‌های ژانر وحشت و ترسناک - تخیّلی علاقه‌مند می‌شوند امّا همیشه از کتاب‌های تخیّلی همراه با ته‌مایه‌های طنز استقبال می‌کنند. شاید این استقبال به این برمی‌گردد که در این روزها در انتخاب وسایل سرگرمی بین بازی‌های رایانه‌ای و کتاب‌خوانی، کتاب باید بسیار ساده‌تر، دسترس‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد تا انتخاب شود.در حوزه‌ی ژانر وحشت برای کودکان نیز باید بااحتیاط باشیم. یکی از مسائل مهم در ژانر وحشت برای جلوگیری از ایجاد ترس ماندگار در ذهن کودکان، اطلاعات درست و راهنمایی والدین و مربیان کودک است که دنیای خیال و واقعیّت را برای کودکان مرزبندی کنند. اینکه همیشه دنبال این باشیم که کتاب باید آموزنده باشد معیار مناسبی نیست. آموزنده بودن کتاب باید در ارتباط غیرمستقیم با خطّ داستانی آن باشد، نه اینکه از یک داستان ساده، انتظار یک نتیجه‌گیری عمیق اخلاقی داشته باشیم. برای اینکه کودکانمان با لذّت کتاب‌خوانی آشنا شوند، باید به انتخاب آن‌ها اعتماد کنیم و بگذاریم کتاب خوب را خودشان انتخاب کنند. خوب است که ما فقط مثل یک راهنما در خرید اینترنتی و آنلاین و نیز حضوری ، همراه کودک و نوجوان خود باشیم.


متن : هانیه حافظیان

عکس : هانیه حافظیان

 

خرید کتاب کودک و نوجوان از بزرگترین کتاب فروشی مشهد

این مطلب را از دست ندهید  5 روش کاهش اضطراب در کودکان

برای خرید انلاین کتاب کودک و نوجوان در هر زمینه‌ای که علاقه داشته باشید و در هر رده سنی که باشید در بهترین کتاب فروشی انلاین ارزان مشهد می‌توانید کتاب مناسب خود را پیدا کنید و از طریق شهرکتاب ها و پردیس کتاب مشهد در سراسر ایران و نیز وب سایت کتاب فروشی انلاین دلشدگان نسبت به تهیه آن اقدام کنید . مثل همیشه می‌توانید خیلی راحت و فوری از وبسایت خرید کنید برای این کار کافیست اسم کالا / کتاب را در پنجره جستجو بنویسید و بعد دکمه خرید را بزنید .

در انتهای صفحه نظر خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما مطرح نمایید و در صورت تمایل در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *